Opzeggingen van consumenten mogen niet geweigerd worden

Sport

Advertentieindex

Iedereen kent wel voorbeelden van organisaties die er alles aan doen om een opzegging te voorkomen. Online alleen de optie bieden om telefonisch op te zeggen en vervolgens heel slecht bereikbaar zijn. En als je dan iemand spreekt, dan wordt er alles aan gedaan om jou op andere gedachten te brengen. En hoe moet je jouw opzegging aanleveren? Het kost vaak veel zoekwerk voordat dit helder wordt.

Opzeggen.be is vorig jaar een juridische procedure gestart tegen een fitness keten. Deze eiste namelijk van haar klanten dat zij persoonlijk bij een vestiging het abonnement kwamen opzeggen. En de afspraak kon pas ingepland worden een maand voor het verlopen van het abonnement. Veel te ingewikkeld dus en reden om dit eens juridisch te laten toetsen.

De rechter heeft aangegeven dat deze praktijken per direct moesten stoppen. Het totale vonnis is nogal uitgebreid, maar in het kort komt het erop neer dat een opzegging door een consument een feit is zodra de opzegging bij de betreffende organisatie is afgeleverd. Uiteraard mits het abonnement opgezegd kan worden (grofweg na de eerste looptijd van een jaar en wanneer er geen achterstallige betalingen zijn).

Veel fitness organisaties in België hebben de gedragscode fitnessbranche ondertekend, waarin staat vermeld dat opzeggen eenvoudig gemaakt moet worden. Wil je bijvoorbeeld Basic-Fit opzeggen, dan zal dit eenvoudig zijn aangezien zij de gedragscode hebben getekend. Maar wil je een studio als NRG Fitness opzeggen, dan is het belangrijk om te weten dat deze de gedragscode niet hebben ondertekend.