Iedere sportclub draait op het aantal leden dat maandelijks of jaarlijks een abonnement afsluit en betaalt. En om te kunnen groeien als club heb je meer leden nodig. Die werf je door je club te promoten en dat kan op verschillende manieren. Je kunt een korting bieden maar veel ondernemers kunnen beamen dat dit niet de beste manier is om meer vaste leden te werven. Je kunt ook een marketingcampagne starten waarbij je bijvoorbeeld via social media of andere reclameboodschappen leden aantrekt. Maar waar hoe zet je deze boodschappen effectief in? Oftewel, hoe zorg je dat jouw boodschap bij de mensen terecht komt die het meest geneigd zijn om hier op te reageren. Tot slot kun je ook een evenement organiseren waarmee je mensen een kijkje geeft in je club en de activiteiten. En ook dan moet je jezelf de vraag stellen ‘hoe werf ik met deze activiteit zoveel mogelijk nieuwe leden?’ Je doelgroep begrijpenVoordat je een promotiecampagne op gaat starten loont het de moeite om te onderzoeken wie nu eigenlijk tot je doelgroep behoort. Oftewel, wat voor soort persoon zou mijn sportclub leuk vinden? Daarbij hoef je het wiel niet steeds opnieuw uit te vinden. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar concurrenten en hoe zij zich profileren in de markt. Een andere manier is door het simpelweg te vragen aan mensen in de omgeving. Dat kun je bijvoorbeeld doen door:
Op basis van dergelijke gegevens kun je zelfs een segmentatie gaan maken in je doelgroep waarbij je de voorkeuren van verschillende leeftijdscategorieën terug laat komen in je promotieacties. En over promotieacties gesproken. Een giveaway actie met bijvoorbeeld gouden medailles met daarop de naam en het adres van de sportclub bij het organiseren van een evenement zorgt ervoor dat je club al bij veel mensen onder de aandacht komt. Evenementen organiserenDoor evenementen te organiseren trek je mensen vanuit de omgeving naar jouw sportclub toe, een zogenoemde pull-factor. Veel bedrijven zijn bijvoorbeeld op zoek naar leuke teambuidling activiteiten en daar kun jij met je evenement mooi op inspelen. Een voetbal beker voor het lokale horeca-voetbaltoernooi met jouw club als sponsor is ook een optie. Of organiseer een bedrijventoernooi met een bokaal of kampioensschaal als wisseltrofee. Zo stimuleer je de onderlinge competitie en geef je meteen een mooi opzetje voor een volgende evenement! |
Goed artikel? Deel hem dan op:
Gerelateerde berichten:
- Meer mensen bereiken met een FaceBook evenement Heb je een personeelsfeest te promoten, een opening, of een ander feestje nou kun je nog meer mensen bereiken door een FaceBook evenement aan te...
- Beste zijslaapkussen wat je kunt kopen Wist je dat iedereen een andere favoriete slaaphouding heeft? Mogelijk realiseer je dit niet, maar jij hebt dus ook een houding waarin je het liefst...
- Houd gemakkelijk de werkuren bij dankzij een tikklok van deze expert Bent u als bedrijfsleider op zoek naar een minder dure manier om de werkuren van uw medewerkers te registreren? Bij SHARE in Aarschot vindt u...
- Waar moet een goede aftermovie aan voldoen? Aftermovies ken je natuurlijk van feestjes en evenementen. Je kunt een aftermovie veel breder inzetten, bijvoorbeeld voor een congres of zelfs een personeelsfeest. Een aftermovie...
- Online daten Als je op zoek wilt naar een leuke man of vrouw om daar een date mee te hebben dan is dit mogelijk en dan...
- De beste manieren om uw Tuincentrum te promoten Wist u dat er in de VS meer dan 15 miljoen tuiniers zijn? Dat zijn veel potentiële klanten voor uw tuincentrum. De concurrentie is echter...