Advertentieindex
Image default
Bedrijven

Val op tussen zoekresultaten met een rich snippet

Om tussen de resultaten van een online zoekmachine op te vallen, moet je jezelf onderscheiden. Naast een goede titel en omschrijving kan je bijvoorbeeld extra informatie geven in een rich snippet; fijn voor de gebruiker én jouw conversie resultaten! ook om een professionele website laten maken

Optimaliseer snippets voor een betere positie

De korte omschrijving die verschijnt bij de resultaten van een zoekmachine wordt een snippet genoemd. Een standaard snippet bestaat uit de meta-titel, meta-omschrijving en de url. Google heeft als uitgangspunt om bezoekers het meest relevante resultaat te tonen voor de zoekopdracht. De snippet is dan één van de factoren om jouw positie ten opzichte van de concurrentie te bepalen.

Om zo hoog mogelijk bij de zoekresultaten te verschijnen, is het belangrijk om de content in deze snippet te optimaliseren. Als de titel en de omschrijving overeenkomen met de zoekopdracht is de kans groter dat er wordt doorgeklikt naar jouw website, wat ten goede komt van de Click-Through-Rate (CTR). Het is een belangrijk onderdeel van een SEO-strategie en zoekmachine-optimalisatie.

Meer traffic en conversie met een rich snippet

Om extra op te vallen tussen de zoekresultaten kan je gebruik maken van rich snippets. Naast de meta-titel, meta-omschrijving en url wordt er dan aanvullende informatie getoond zoals reviews, evenementen en video’s. Ook is het mogelijk om specifieke informatie over een product te geven, zoals de prijs en of het voorradig is. Ook kan je ervoor kiezen om de breadcrumbs te tonen.

Met een rich snippet verrijk en concretiseer je de getoonde zoekresultaten, hierdoor kunnen gebruikers sneller doorklikken naar de webpagina die aansluit bij hun zoekopdracht. Hoewel een rich snippet geen invloed heeft op jouw positie in de zoekresultaten, verhoogt het de CTR en jouw conversie resultaten. Door een stukje code aan jouw website toe te voegen met de structured data die jij wilt tonen in de rich snippet, zorg je dat een zoekmachine deze informatie kan lezen en kan tonen. 

Rich snippet versus featured snippet

Een rich snippet wordt soms ten onrechte vergeleken met een featured snippet. Een featured snippet is echter het antwoord op een zoekvraag dat direct op de zoekpagina wordt getoond; een gebruiker hoeft dan niet door te klikken naar de website. Deze tekst wordt bovenaan de pagina getoond, op positie 0. Door inhoudelijk goede content te plaatsen op jouw website, kan Google bepalen dat jouw antwoord het meest relevant is voor de zoekvraag. Structured data heeft geen invloed op een featured snippet.