Stel je maakt al jaren zelf wijn. Dit is je passie, iets dat je doet omdat je het leuk vindt en je er andere mensen ook nog eens blij mee kan maken. Nu je het al een aantal jaren doet ben je er ook best goed in geworden. Je hebt verlangen naar iets meer en denkt erover van je wijn hobby een onderneming te maken. Wat moet je daarvoor doen?
Het product dat je wil gaan verkopen heb je natuurlijk al, dat is namelijk de wijn. Belangrijk is wel dat je om je wijn(en) een goed verhaal maakt. Waarom zouden mensen hun wijn bijvoorbeeld bij jou moeten kopen? Wat maakt je wijn bijzonder? Ook zul je waarschijnlijk je productie en assortiment iets moeten uitbreiden, je wil er namelijk geld aan verdienen en de regel stelt nu eenmaal dat een grotere schaal leidt tot lagere kosten. Ten slotte moet je een manier vinden om je wijnen te transporteren naar de klant. Tegenvallende verkoopHet plaatje wat we hierboven geschetst hebben is alleen wel wat romantisch. Je kan er namelijk niet vanuit gaan dat je zomaar van je hobby een onderneming maakt door simpelweg meer te produceren. Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat klanten jouw onderneming weten te vinden. Marketing is dan ook een cruciaal onderdeel van je bedrijf.
Marketing kan natuurlijk heel simpel. Zo kun je bijvoorbeeld een facebook pagina beginnen voor je bedrijf, een proeverij organiseren of een advertentie in de lokale krant plaatsen. Maar je kan ook online marketing doen. Wat is online marketing? Zoals de naam al suggereert is online marketing het klanten werven op een online omgeving, bijvoorbeeld door een zoekmachine zoals Google. Goede online marketing is niet makkelijkMaar ook online marketing is echt niet zo makkelijk als het klinkt. Het hebben van een website om je producten te verkopen is niet genoeg, mensen moeten namelijk je website ook kunnen vinden. Dit is nog lang niet zo vanzelfsprekend. Kijk maar eens op het internet hoeveel wijnverkopers er zijn. Dit loopt snel op in de duizenden, waardoor jouw relatief nieuwe pagina niet snel zou verschijnen.
Het hebben van een online marketing strategy is dan ook van belang. Wat bedoelen we nu met een online marketing strategy? Hieronder verstaan we enkele tactieken die ervoor kunnen zorgen dat je pagina zichtbaarder wordt voor potentiële klanten. Zoekopdracht OptimalisatieÉén van de technieken die al door veel bedrijven gebruikt wordt is zoekopdracht optimalisatie. Bij zoekopdracht optimalisatie wordt er gebruikt gemaakt van zoektermen die gekoppeld worden aan jouw pagina. Omdat mensen deze zoektermen vaak gebruiken, zal door de koppeling tussen zoekterm en jouw webpagina, de laatstgenoemde steeds hoger in het algoritme van Google komen te staan.
Zoekopdracht optimalisatie is dus een relatief eenvoudige en goedkope manier om je online marketing positie te verbeteren. Je kan dit in principe zelf uitvoeren, maar je kan ook een gespecialiseerd extern bedrijf inhuren om je online marketing positie te verbeteren. Het laatstgenoemde kost natuurlijk iets meer, maar het resultaat mag er dan ook wezen. Veel bedrijven ervaren hogere omzet door verbeteringen in hun online marketing. |