De instructeurs en bemiddelaars van trainingsworkshops hebben bijzonder bevredigende carrières. De leiderschapstrainingsactiviteiten die ze creëren kunnen de werkomgeving bij tal van bedrijven significant veranderen. Maar het mogelijk maken van zulke workshops vergt echter veel werk. Er zijn een aantal stappen die instructeurs dienen te nemen voordat ze een curriculum kunnen implementeren. Research De meeste workshop aanbieders zijn professionele leraren. Ze kunnen dan misschien experts zijn in het lesgeven aan individuen, ze zijn niet altijd op de hoogte van de precieze inhoud van het werk van een klant. Omdat ze workshops moeten samenstellen die werknemers in-house helpen, dienen ze zich de activiteiten binnen een bedrijf eigen te maken. Een professionele aanbieder kan bijvoorbeeld door een marketingbedrijf ingehuurd worden om de werknemers leiderschapsvaardigheden aan te leren. De workshop instructeur moet dan eerst onderzoek doen naar het bedrijf zelf en de branche waarin deze opereert. Dan dient hij of zij de activiteiten van het bedrijf vergelijken met die van de concurrentie. Nadat de aanbieder goed van de materie op de hoogte is kan hij of zij beginnen met het opstellen van de activiteiten voor de leiderschapstraining. Interviews De beste leiderschapstrainingsactiveiten zijn van het soort die passen bij de persoonlijkheden van de mensen die de training ondergaan. Een aanbieder kan het van nut vinden om een paar casual interviews af te nemen met de werknemers. Zo krijgt hij of zij een idee van het soort werknemer dat in het bedrijf werkt. Als er vooral oudere werknemers werken kunnen rollenspellen misschien minder geschikt zijn. Een lessenformat is voor een oudere doelgroep wellicht beter geschikt. Als de werknemers jong en energiek zijn dan kunnen de activiteiten van leiderschapstrainingen spellen en activiteiten bevatten, zonder dat het raar overkomt. Door middel van interviews kan men achter de atmosfeer van de werkomgeving komen. Activiteiten Elke goede workshop aanbieder weet dat leiderschapsvaardigheden aangeleerd kunnen worden. Hoewel sommige de natuurlijke aanleg hebben om te leiden kunnen sommige mensen veel opsteken van wat begeleiding. Instructeurs dienen in hun studenten te geloven en hen hoop en aanmoediging te geven. Positieve activiteiten die hun studenten in laten zien wat ze met die leiderschapskwaliteiten allemaal kunnen bereiken. De beste activiteiten tijdens een leiderschapstraining zijn activiteiten die praktische lessen bevatten, zoals iemands communicatievaardigheden verbeteren. Om een succesvolle aanbiedere van workshops te zijn is hard werk en toewijding nodig. Iemand moet bereid zijn om grondig onderzoek te verrichten en verschillende interviews af te nemen. Zo iemand dient ook activiteiten creëren die informatief, vermakelijk en optimistisch zijn. Als iemand er moeite in wil steken kan dit beroep zeer bevredigend zijn.
|
http://www.ivpp.nl/leiderschap/training |
