In deze tijd van digitalisering leven we meer en meer online dan offline. Voor bedrijven is het dan ook belangrijk om online zichtbaar te zijn voor hun (potentiële) klanten. Online marketingheeft dus vele voordelen voor bedrijven die zichzelf online op de kaart willen zetten. In dit artikel leggen we uit hoe je als bedrijf juist aan online marketing kan doen om je te profileren en wat de voordelen hiervan zijn. Beslissingen voorafVoor je aan een online campagne begint, moet je eerst een aantal beslissingen nemen. Zo moet je een online strategie bepalen die duidelijk zal maken hoeveel budget je zal moeten vrijmaken. Uiteraard zet je vooraf ook duidelijk enkele doelstellingen op die je wil bereiken. Marketing mixAls je weet welk budget je wil spenderen en welke doelstellingen je wil behalen, kan je aan de slag met de kanalen. Online marketing heeft vele kanalen waarmee je klanten kan bereiken. De kunst is dan om via de juiste kanalen te communiceren zodat jouw klanten bereikt worden. Hier zijn alle kanalen die je kan gebruiken tijdens je online marketing campagne met elk hun voordelen: WebsiteEen website is zeker een vereiste om als bedrijf online gevonden te worden. Mensen gebruiken zeer vaak het internet om bedrijven op te zoeken die de producten of diensten aanbieden waarnaar ze op zoek zijn. Het is daarom ook zeer belangrijk om gevonden te worden in Google. Dit kan op 2 manieren: via organische content of betaalde content, meer bepaald SEO en SEA. Via SEO of zoekmachine optimalisatie ga je ervoor zorgen dat jouw website hoger scoort in de zoekresultaten van Google. Hoe hoger je daar staat, hoe meer bezoekers je naar jouw website zal aantrekken. SEA is de betalende variant van SEO. Hierbij betaal je Google om je helemaal bovenaan te plaatsen in de zoekresultaten met een advertentie. Deze advertenties zijn de investering zeker waard mits je een goede campagne opzet, want ze zijn efficiënt, flexibel en perfect meetbaar. Social mediaUiteraard kan social media niet ontbreken als kanaal bij online marketing. Wereldwijd zijn er meer dan 2,8 miljard mensen actief op social media. Dit is dan ook ideaal om zowel bestaande als nieuwe klanten te bereiken. Met de juiste boodschap kan je perfect jouw doelgroep bereiken. E-mail marketingNee, e-mail is nog niet dood! Met een goede e-mailcampagne kan je veel bereiken. Het is niet de bedoeling dat je massa mailings en spam gaat gebruiken want dat werkt verkeerd. Wanneer je e-mails persoonlijk en gericht inzet, kan dit een uitstekende tool zijn om van leads klanten te maken en van klanten ambassadeurs.
Content marketingBij content marketing is het niet echt de bedoeling om te verkopen. Je gaat via relevante en waardevolle content bestaande en potentiële klanten binden. Dit kan in de vorm van informatieve blogteksten, nuttige video’s,… Kortom de klant moet de content als een meerwaarde beschouwen. Online expertsOm al deze kanalen juist te gebruiken en in te zetten is een professionele aanpak vereist. Daarom is het nuttig om je campagne te laten leiden door professionals zoals een online marketing bureau. Zij weten perfect hoe, waar en wanneer ze de juiste kanalen moeten gebruiken om jouw campagne een succes te laten worden. |