De voor- en nadelen van shared hosting

Internet

Advertentieindex

Delen is in het algemeen goedkoper. Dat is voor hosting niet anders. Shared hosting laat je servercapaciteit delen met anderen. De grootste voordelen zijn laagdrempelig gebruiksgemak en relatief lage kosten. Aan de andere kant ben je afhankelijk van de andere gebruikers. Door hun toedoen zou jouw website langzamer kunnen laden.

Voordelen van shared hosting

Shared hosting is een gebruiksvriendelijke techniek, gebaseerd op delen. Het is dan ook een budgetvriendelijke optie. Vijf tot tien euro per maand voor shared hosting is geen uitzondering. Ook is er het gebruiksgemak. De shared hosting-servers vallen onder de supervisie van ervaren professionals met gespecialiseerde kennis. Je kan je dus volledig richting op je werkzaamheden, terwijl zij zorgen voor de beste randvoorwaarden online.

Bovendien is er vaak veel mogelijk op het gebied van personalisatie. Providers bieden dan menu’s, bediening of andere resources zoals een unieke sitebuilder aan om je website naar voorkeur te personaliseren. Daar hoort bijvoorbeeld ook het creëren van een domein-specifiek e-mailadres.

Voor kleine zakelijke websites levert shared hosting genoeg bandbreedte en efficiëntie. Bij de meeste providers kan je de bandbreedte voor een klein bedrag zelfs verder opschroeven, waardoor shared hosting service een uitermate gedegen dienst is.

Nadelen van shared hosting

Waar shared hosting een hoop mogelijkheden biedt, kent de service ook een paar nadelen. Zo deel je de server met andere gebruikers. Dit kan leiden tot een verlaging van de responstijd van de server bij grote belasting.

Ook zou je downtime kunnen ondervinden door toedoen van anderen. Zo kan het zijn dat een website van een andere gebruiker gebruik maakt van een schadelijk script of programma.

Hierop volgt altijd een downtime, waarbij de beheerders het probleem verwijderen. Het kan zelfs nog een stap verder gaan. Zo kan een schadelijke website in de gedeelde server ervoor zorgen dat je website ‘non-grata’ wordt voor zoekmachines, door een gedeeld IP-adres dat je hebt met die website.

Een dedicated IP-adres kan dit laatste voorkomen.